niedziela, 16 maja 2010

Konspekt

Paweł Kania
Konspekt do lekcji historii przeprowadzonej w klasie II gimnazjum w dniu 20.05.2010 r. na temat: Sprawa polska w polityce Napoleona.

Cele:
Poziom I. Wiadomości:
Kategoria A: Po zakończonej lekcji uczeń wie, kim byli: Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, ks. Józef Poniatowski, Fryderyk August, wie, że Legiony Polskie zostały utworzone we Włoszech, w ramach sił zbrojnych Republiki Lombardzkiej 9 stycznia 1797r., że w 1797r. powstał Mazurek Dąbrowskiego- obecny hymn Polski, wie, że 3 listopada 1806 r. Dąbrowski i Wybicki wydali odezwę wzywającą polaków do walki, że Księstwo Warszawskie powstało 7 lipca 1807 r. na mocy pokoju w Tylży, że 22 lipca w Dreźnie podpisano Konstytucję Księstwa Warszawskiego, wie, że księciem Ks. Warszawskiego został Fryderyk August z saskiej dynastii Wettinów, że polscy szwoleżerowie otworzyli drogę Napoleonowi do Madrytu, swoją szarżą w wąwozie Somosierra, że w 1809 r. do księstwa wkroczyły wojska austriackie, że do głównej bitwy doszło 19 kwietnia pod Raszynem, wie, że w 1813 r., Ks. Warszawskie opanowały wojska rosyjskie.
Kategoria B: Po zakończonej lekcji uczeń rozumie, dlaczego Legiony Polskie utworzono we Włoszech, dlaczego utworzone państwo polskie nazwano Księstwem Warszawskim.
Poziom II. Umiejętności:
Kategoria C: Po zakończonej lekcji uczeń umie wskazać na mapie gdzie walczyli polscy legioniści, umie wskazać na mapie jakie ziemie weszły w skład Księstwa Warszawskiego w 1807 r., jakie ziemie zostały do niego przyłączone w 1809 r., umie omówić wkład polaków w wyprawę Napoleona na Moskwę.
Kategoria D: Po zakończonej lekcji uczeń wyjaśnia, dlaczego część polskich legionistów została odesłana na San Domingo, co nowego wprowadzała Konstytucja Księstwa Warszawskiego i jaki ustrój wprowadzała, co wprowadzał dekret Fryderyka Augusta z 21 grudnia 1807 r., na czym polegał plan obrony Ks. Warszawskiego w 1809 r.
Poziom III. Kształtowanie postaw i przekonań:
Po zakończonej lekcji uczeń uznaje autorytet bohaterów narodowych, takich jak Jan Henryk Dąbrowski czy ks. Józef Poniatowski, którzy walczyli o oswobodzenie Ojczyzny.

Metody dydaktyczne:
- Opowiadanie wprowadzające.
- Praca pod kierunkiem przy użyciu internetu.
- Praca pod kierunkiem przy użyciu tekstu źródłowego.
- Praca pod Kierunkiem przy użyciu mapy.
Środki dydaktyczne:
- Internet.

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
I. Czynności organizacyjno porządkowe:

Nauczyciel uspokaja uczniów, wita się z nimi, przedstawia się i sprawdza obecność.

II. Uświadomienie celów lekcji. Podanie i objaśnienie tematu.

Nauczyciel mówi uczniom, że dzisiejsza lekcja będzie wyglądać inaczej niż zwykle ponieważ zostanie przeprowadzona przy zastosowaniu komputerów i internetu. Na lekcji zajmiemy się Legionami Polskimi, Księstwem Warszawskim, a także wojskiem polskim w tamtym okresie.
Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie zeszytów i zapisanie tematu lekcji: . Sprawa polska w polityce Napoleona.
Nauczyciel zapisuje temat na tablicy.

III. Opracowanie nowego tematu.

Nauczyciel mówi uczniom o sytuacji międzynarodowej jaka panowała po 1975 r. Następnie mówi o zabiegach gen. Jana Henryka Dąbrowskiego, w celu utworzenia polskich oddziałów wojskowych, oraz prezentuje teksty odezw do Polaków.
Nauczyciel mówi uczniom o genezie powstania hymnu Polski, a następnie prosi uczniów o przyjęcie odpowiedniej postawy i odsłuchanie go.
Nauczyciel prezentuje na mapie trasę bojową Legionów Polskich we Włoszech i prosi uczniów by znaleźli w Internecie wiadomości nas temat poszczególnych bitew.
Nauczyciel mówi uczniom o tragicznym losie Polskich legionów i wysłaniu ich na San Domingo.
Nauczyciel mówi uczniom o nowej nadziei na odrodzenie Polski związaną z kampanią Napoleona z 1806 r., oraz prezentuje uczniom odezwę skierowaną do Polaków.
Nauczyciel mówi o wkładzie sformowanego wojska polskiego w walkach.
Nauczyciel mówi uczniom o powstaniu Księstwa Warszawskiego. Prezentuje jego granice, herb, mówi także o nadaniu mu przez Napoleona konstytucji, prezentując ją.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią konstytucji i określenie co ona zmieniała.
Nauczyciel mówi uczniom o wojnie z Austrią w 1809 r. nauczyciel prezentuje uczniom fragment filmu przedstawiającego rekonstrukcję bitwy pod Raszynem.
Nauczyciel mówi o zmianie granic Księstwa Warszawskiego po podpisaniu pokoju w Schönbrunn.
Nauczyciel omawia wkład polaków w kampanię Napoleona przeciw Rosji w 1812 r., pokazując uczniom ilustracje przedstawiające wyposażenie polskich żołnierzy.
Nauczyciel mówi uczniom o konsekwencjach klęski Napoleona w wojnie z Rosją i zajęciu przez nią Księstwa Warszawskiego.

IV. Rekapitulacja pierwotna.

Nauczyciel prosi uczniów o zaznaczenie na mapie konturowej Europy miejsc gdzie walczyli Polacy u boku Napoleona.

V. Podanie i objaśnienie zadania domowego

Nauczyciel zadaje i objaśnia zadanie domowe, które polega na sporządzeniu notatki z dzisiejszej lekcji. Przy jej opracowywaniu należy oprzeć się na prezentowanych zasobach internetowych.
Nauczyciel kończy lekcję i żegna się z uczniami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz